Författarpresentationer
Mats Nilsson växte upp i en folkdansande familj där båda föräldrarna var aktiva som dansledare. Han är medlem i Svenska Folkdansringen och själv aktiv dansare och danslärare i folkdans och gammaldans sedan 1970-talet. Han har sedan 1990 varit knuten till Etnologiska institutionen vid Göteborgs universitet, först som adjunkt och sedermera som lektor. Han disputerade 1998, blev docent 2009 och emeritus 2019.
Sofia Joons disputerade vid Åbo Akademi 2024 och är hösten 2025 knuten till Svenskt visarkiv som Bernadottestipendiat med projektet Visor som föddes när kulturen ansågs vara utdöende, där hon utifrån visor undersöker förändring av estlandssvensk kultur i Sverige efter andra världskriget. Hon är även verksam i den estniska/estlandssvenska ensemblen Strand … Rand som släpper sitt tredje album ”Väre blest fråm norda – Põhjast tõusvad iilid – Northerly Winds” sommaren 2025. Det innehåller vismaterial som figurerar både i Joons avhandling Det var fränder och dock främlingar. Estlandssvensk identitetsformering med visor som verktyg och i höstens postdok-projekt.
Elina Seye är musiketnolog, och hennes forskning fokuserar på västafrikanska musik- och danstraditioner. Hennes doktorand- och postdok-projekt fokuserade på framförandet av sabar-dans i Senegal. Under perioden 2021–2024 ledde hon vetenskaps- och konstprojektet World wide women – women musicians crossing borders and building futures. För närvarande forskar hon om västafrikansk dans och musik i Finland som en del av projektet Diversity of music heritage in Finland.
Petri Hoppu, fil.dr., tog examen i musiketnoologi vid Tammerfors universitet 1995 och disputerade 1999. Han är huvudlärare i dans vid Uleåborgs yrkeshögskola och docent vid Tammerfors universitet. Hans expertis omfattar dansantropologi, skoltsamiska danser, finsk-karelska folkdanser och nordisk folkdansrevitalisering. Hoppu har lett flera forskningsprojekt och skrivit många granskade artiklar. Sedan 2002 har han varit redaktör för Folkdansforskning i Norden och föreläst vid universitet i Europa och USA.
Anne Margrete Fiskvik jobber som professor i danseseforskning ved Institutt for musikkvitenskap, NTNU, Trondheim. Etter en karriere som profesjonell danser og koreograf har Fiskvik valgt en akademisk vei med fokus på forsking innenfor danse- og musikkhistorie og scenepraksis. Hun har spesielt publisert artikler om nordisk teaterdans, særlig om omreisende dansekunstnere på 1700- og 1800-tallet. Hun har også publisert flere artikler om samt i den nordiske folkedansen Halling. Fiskvik har vært medlem av forskningsprosjektene «Performing Arts between Dilettantism and Professionalism» (pArts) og «Dance in Nordic Spaces». Hun er for tiden medlem av en forskningsgruppe som skriver om ulike sider ved nordisk folkedans. Hun er også initiativtaker og deltager i et norsk bokprosjekt om ulike sider ved den nordiske og norske hallingen.